Dins dels Estatuts de l’any 1985 ja constava que uns dels objectius de la SCEA és estimular, promoure i difondre recerques, estudis i activitats relacionades amb l’educació ambiental a fi de progressar en el seu desenvolupament.

Durant el Fòrum 2000 d’EA es va destacar la necessitat que es dugués a terme recerca en educació ambiental aprofundint les bases teòriques i la realització d’estudis vinculats a la pràctica i a les necessitats pròpies de Catalunya. Es van definir les línies estratègiques:.

Linies d’actuació

  • Fòrums bianuals d’Educació Ambiental
  • Grups de treball, projectes i programes relacionats amb l’educació i el medi ambient
  • Col·lecció de Monografies i publicacions d’Educació Ambiental
  • Borsa de treball d’Educació Ambiental
  • Entitats Adherides d’Educació Ambiental
  • Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA)
  • Seminaris, cursos, tallers i conferències per ajudar a la reflexió, l’aprofundiment i la formació permanent dels educadors
  • Relacions amb xarxes locals i internacionals d’Educació Ambiental
  • Sortides a equipaments d’Educació Ambiental
  • Servei de comunicació amb els socis i sòcies
  • Participació en consells i fòrums de medi ambient, consells consultius d’espais naturals protegits…

Que l’educació ambiental és acció, transformació, canvi, implicació, compromís, revolució… no és un debat, és una realitat.

Josep Espigulé i Dalmau

Línia estratègica 1:

Promoció de recerques en les quals els objectius i la metodologia responguin a “recerques-acció”.

Línia estratègica 2:

Formació d’equips de recerca en què col·laborin universitats i centres de recerca, SCEA i altres associacions, moviments de renovació pedagògica, equips d’educació ambiental, mestres i educadors.

Línia estratègica 3:

Capacitació dels professionals de l’educació ambiental en recerca. Inclusió d’aquest àmbit en els currículums de formació dels educadors ambientals.

Línia estratègica 4:

Difondre i intercanviar els resultats de recerques i avaluacions.

Línia estratègica 5:

Aprofundiment en el concepte d’avaluació, no identificant-la únicament amb valoració quantitativa de resultats.

Línia estratègica 6:

Consideració de l’avaluació i de l’autoavaluació com un component imprescindible i continuat de tota activitat educativa.

Línia estratègica 7:

Elaboració de propostes de línies de recerca en educació ambiental que considerem que podrien ser prioritàries, a partir de reflexionar sobre les necessitats que es van detectant en posar en pràctica diferents projectes.

Línia estratègica 8:

Instar a les administracions que col·laborin en la definició de línies de recerca en educació ambiental prioritàries a Catalunya, que les encarreguin a equips competents i que les dotin econòmicament (per optimitzar els recursos).