Dins dels Estatuts de l’any 1985 ja constava que uns dels objectius de la SCEA és estimular, promoure i difondre recerques, estudis i activitats relacionades amb l’educació ambiental a fi de progressar en el seu desenvolupament.
Durant el Fòrum 2000 d’EA es va destacar la necessitat que es dugués a terme recerca en educació ambiental aprofundint les bases teòriques i la realització d’estudis vinculats a la pràctica i a les necessitats pròpies de Catalunya. Es van definir les línies estratègiques:.
Linies d’actuació
- Fòrums bianuals d’Educació Ambiental
- Grups de treball, projectes i programes relacionats amb l’educació i el medi ambient
- Col·lecció de Monografies i publicacions d’Educació Ambiental
- Borsa de treball d’Educació Ambiental
- Entitats Adherides d’Educació Ambiental
- Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA)
- Seminaris, cursos, tallers i conferències per ajudar a la reflexió, l’aprofundiment i la formació permanent dels educadors
- Relacions amb xarxes locals i internacionals d’Educació Ambiental
- Sortides a equipaments d’Educació Ambiental
- Servei de comunicació amb els socis i sòcies
- Participació en consells i fòrums de medi ambient, consells consultius d’espais naturals protegits…
Que l’educació ambiental és acció, transformació, canvi, implicació, compromís, revolució… no és un debat, és una realitat.
Línia estratègica 1:
Promoció de recerques en les quals els objectius i la metodologia responguin a “recerques-acció”.
Línia estratègica 2:
Formació d’equips de recerca en què col·laborin universitats i centres de recerca, SCEA i altres associacions, moviments de renovació pedagògica, equips d’educació ambiental, mestres i educadors.
Línia estratègica 3:
Capacitació dels professionals de l’educació ambiental en recerca. Inclusió d’aquest àmbit en els currículums de formació dels educadors ambientals.
Línia estratègica 4:
Difondre i intercanviar els resultats de recerques i avaluacions.
Línia estratègica 5:
Aprofundiment en el concepte d’avaluació, no identificant-la únicament amb valoració quantitativa de resultats.
Línia estratègica 6:
Consideració de l’avaluació i de l’autoavaluació com un component imprescindible i continuat de tota activitat educativa.
Línia estratègica 7:
Elaboració de propostes de línies de recerca en educació ambiental que considerem que podrien ser prioritàries, a partir de reflexionar sobre les necessitats que es van detectant en posar en pràctica diferents projectes.
Línia estratègica 8:
Instar a les administracions que col·laborin en la definició de línies de recerca en educació ambiental prioritàries a Catalunya, que les encarreguin a equips competents i que les dotin econòmicament (per optimitzar els recursos).