Gamificació a l’educació ambiental
Des de l’educació ambiental tenim el repte d’oferir activitats capaces de motivar als nostres usuaris i usuàries, per tant, adaptades a la realitat, innovadores i creatives. Com podem transmetre valors, coneixements i reflexions jugant? La gamificació és una tècnica que aplicada a l’educació, tenint en compte els principis de la pedagogia i la didàctica, busca utilitzar elements i mecàniques pròpies del joc per assolir objectius i generar aprenentatge. Explicar les claus d’aquest sistema, i com aplicar-lo, és la finalitat principal d’aquesta formació, per a poder dissenyar activitats participatives, entretingudes i adaptades a les necessitats actuals.
Aquest curs està destinat a persones educadores ambientals, formadores, docents i altres agents de canvi, per a obtenir eines i recursos per a acompanyar en el procés d’aprenentatge i de transformació comunitària, capacitant per a una presa de decisions orientades a l’acció, dissenyant recursos i/o portant a terme activitats d’educació ambiental, fent ús d’eines pedagògiques basades en principis de sostenibilitat.
Objectius
En acabar el curs-taller, les persones participants seran capaces de:
- Dissenyar una acció formativa i interactiva basada en la gamificació.
- Aplicar l’acció formativa en un context d’ensenyament-aprenentatge real.
- Adoptar el rol de docent/educadora i estudiant/participant en activitats gamificades
- Adaptar el procés d’ensenyament-aprenentatge a diferents perfils d’alumnat/persones jugadores
- Vivenciar els dubtes i els diferents perfils d’aprenentatge de l’alumnat davant una classe
- Reflexionar sobre les pròpies característiques com a educador/a, docent o mestre, que permetin situar-se amb èxit davant diferents perfils de joc.
Metodologia prevista
Aquest taller funciona com un meta-taller, ja que es mostrarà què és la gamificació al mateix temps que les classes seran gamificades. És a dir, des del primer moment totes les persones participants podran experimentar com se sentiria el seu alumnat si una classe contingués serious games. Durant la resta del curs es faran servir jocs de preguntes i respostes (quiz), eines informàtiques, jocs de taula i diferents sistemes de participació grupal basats en la gamificació. Al final del taller totes les participants disposaran d’un material real que podran aplicar a les seves respectives assignatures.
Encara que la majoria de les activitats proposades es faran a classe, aquest taller exigeix que les participants desenvolupin una activitat gamificada pensada per ser aplicada dins de les seves assignatures. Això requereix treball autònom amb una dedicació aproximada de cinc hores. Per altra banda, rebran assessorament pedagògic per a la realització del projecte.
Avaluació
- Avaluació individual
- Avaluació entre iguals
- Avaluació per part de les persones formadores
Es tindrà en compte l’assistència a les classes presencials i serà indispensable que les persones participants tinguin acabada la seva activitat gamificada el quart dia per poder certificar el curs.
Docents
Elena Maestre González: especialista en innovació docent, e-learning i gamificació, infermera, dietista i nutricionista humana. Amb una àmplia formació, compta amb una trajectòria professional extensa com a professora en escoles de cuina i assessora en dietètica on ha arribat a col·laborar amb la Bullifundation de la mà del xef Ferran Adrià en l’elaboració de textos. Després de cursar el màster sobre e-learning i TIC a la Universitat Oberta de Catalunya ara realitza el seu doctorat sobre la mateixa temàtica i és coordinadora docent de màsters de la Universitat de Barcelona, i és consultora a EducaciOnline.
Daniel Hurtado Torres: Llicenciat en Història amb una Formació de Professorat de Secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d’idiomes, i Postgrau en Guió de cinema i televisió per la UB, amb formació complementària en Belles Arts i Realització Audiovisual, cursa actualment el programa de doctorat en Didàctica de les Ciències, les Llengües, les Arts i les Humanitats; així com el Cicle Formatiu de Grau Superior en Animació 3D, jocs i entorns interactius.
Actualment, és professor associat del Departament d’Informàtica i Enginyeria Industrial a l’Escola Politècnica Superior de l’Universitat de Lleida, i professor a l’Escola Superior de Disseny (ESDi). Membre del grup d’investigació DHiGeCs des del 2017 i de la Red Española de Excelencia de I+D+i y Ciencia en Videojuegos (RIDIVI) des del 2019. Les seves línies d’investigació es centren en la Gamificació, el disseny de jocs, la realitat virtual i el disseny narratiu.
Durada: 25 hores (20 h presencials + 5 h de treball autònom)
Cost: Aquesta és una formació 100% subvencionada amb el suport del Servei d’Educació Ambiental del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la Generalitat de Catalunya.
Inscripció: Per participar en aquest curs s’ha de fer la inscripció a través del formulari adjunt, i es confirmarà la plaça per correu electrònic. Les places són limitades a 20 persones, per a poder oferir una formació de qualitat. La inscripció es farà per ordre de rebuda de la sol·licitud i fins a la cobertura de places, donant prioritat a les sòcies i socis de la SCEA. Aquesta formació és subvencionada, però té un cost per la seva realització, per això demanem el vostre compromís en participar, o en informar amb temps per a poder oferir la plaça a una altra persona interessada.