L’educació ambiental com a eina per a la transició ecosocial
Des de la SCEA oferim un nou curs formatiu que aborda la transició ecosocial des de l’educació ambiental. És una activitat reconeguda pel Departament d’Educació com a formació permanent del professorat, i subvencionat 100% amb el suport del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya.
L’eix principal del curs és reflexionar sobre el paper de l’educació ambiental en un context d’emergència climàtica i oferir eines al professorat per sensibilitzar a l’alumnat dels conflictes socioambientals i promoure canvis en les seves accions quotidianes.A més, coneixerem conflictes d’injustícia socioambiental i proposarem algunes alternatives i projectes que en donen resposta.
Programa del curs: L´EDUCACIÓ AMBIENTAL COM A EINA PER LA TRANSICIÓ ECO SOCIAL
Destinataris i destinatàries
Aquest curs està destinat a persones docents del nivell educatiu de secundària principalment, i a educadores ambientals, formadores, docents i altres agents de canvi.
Objectius
En acabar el curs-taller, les persones participants seran capaces de:
- Abordar la transició ecosocial des de l’educació ambiental
- Incorporar les dimensions socioeconòmiques a l’anàlisi de la crisi ambiental
- Reflexionar sobre el paper de l’educació ambiental en un context d’emergència climàtica
- Conèixer casos i conflictes d’injustícia socioambiental i possibles alternatives
Metodologia prevista
Cadascuna de les 6 primeres sessions s’estructura en dues parts diferenciades: la primera teòrica i la segona pràctica. A la part teòrica de cada sessió s’introdueixen els conceptes clau de forma expositiva però deixant un espai per a la participació en forma de preguntes i debat. La segona part té per objectiu veure com podem portar aquests continguts a l’aula. En aquest sentit, ponents estretament vinculats amb el món educatiu plantegen metodologies i aportacions pràctiques per explorar com es poden treballar els continguts amb els joves. La segona part de les sessions inclou una participació del professorat més activa en forma de dinàmiques de grup, jocs de rol, etc.
La setena sessió és en format presencial. En aquesta es presentaran els recursos educatius elaborats de forma autònoma al llarg del curs pel professorat. Per a cada recurs educatiu presentat es contempla un espai per preguntes i debat amb la resta de participants.
Totes les sessions estaran dinamitzades per dues formadores presents al llarg de tot el curs. Aquestes formadores també seran les encarregades de fer la tutorització del treball autònom.
Durada
29h repartides en 15h de curs en línia, 4h de curs presencials i 10h de treball autònom tutoritzat.
Docents
- Mercè Jané – El Garrofer, sòcia de la SCEA
- Pati Homs – L’Aresta Cooperativa Agroecològica, sòcia de la SCEA
- Charo Moran – Membre d’Ecologistas en acción i Garua
- Àlex Martínez de Mingo – Professor de secundària i membre Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
- Luis González Reyes – Membre d’Ecologistas en Acción i Garua
- Claudia Bosch– Tècnica de SETEM
- Marta Ribera – Tècnica de Justícia Econòmica de l’Observatori DESC
- Felip Lorenzo – membre d’EduGlobal Stem
- Germán Llerena – membre del Gresc@ (UAB) i educador ambiental de l’Ajuntament de Sant Cugat
- Sergi Saladié – Professor associat de la Universitat Rovira i Virgili (URV)
- Dante Maschio – Aigua ESF
Coordinadores i responsables de l’avaluació: Mercè Jané i Pati Homs
Avaluació
Es preveu dur a terme una avaluació inicial, final i formativa del curs:
- Avaluació inicial: Coneixements previs – qüestionari on-line abans de començar
- Avaluació de seguiment: Formativa – qüestionari que recollirà el grau de satisfacció de les persones participants a la formació.
- Avaluació final: Aprofitament del curs
Per cadascun dels participants es farà un seguiment de l’assistència a les sessions del curs. L’avaluació conceptual de la formació es durà a terme mitjançant el seguiment de les activitats realitzades durant les parts pràctiques de cada sessió i l’elaboració i presentació d’una unitat didàctica o recurs educatiu per treballar la transició ecosocial a l’aula, que presentaran a l’última sessió del curs.
Requisits per a la certificació
- Assistència a un mínim del 80% de les hores.
- Valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l’aprofitament.
- Respondre al qüestionari de satisfacció.
Cost
Aquesta és una formació 100% subvencionada amb el suport del Servei d’Educació Ambiental del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la Generalitat de Catalunya.
Inscripció
Emplenar el formulari adjunt, i es confirmarà la plaça per correu electrònic. Les places són limitades a 20 persones, i s donaran per ordre d’inscripció fins a la cobertura de places, donant prioritat a les sòcies i socis de la SCEA. Aquesta formació és subvencionada, però té un cost per la seva realització, per això demanem el vostre compromís en participar, o en informar amb temps per a poder oferir la plaça a una altra persona interessada.