Quarta edició del curs: “L’educació ambiental com a eina de transició ecosocial”
Des de la SCEA oferim, per quart any consecutiu, una acció formativa dirigida a molts públics; des de professorat de secundària, professionals de l’educació ambiental, o qualsevol persona interessada en aprendre, amb els següents objectius:
- abordar la transició ecosocial des de l’educació ambiental
- incorporar les dimensions socioeconòmiques a l’anàlisi de la crisi ambiental
- reflexionar sobre el paper de l’educació ambiental en un context d’emergència climàtica
- conèixer casos i conflictes d’injustícia socioambiental i possibles alternatives
- compartir coneixement i experiències entre els/les participants
- conèixer eines adreçades al professorat per sensibilitzar a l’alumnat dels conflictes socioambientals i promoure canvis en les seves accions quotidianes
La formació comença el 16 de setembre i acabarà el 8 d’octubre. El curs té 7 sessions, 6 d’elles en format online i 1, la darrera, en format presencial. L’horari de les sessions online serà de 15:30h a 18h i l’ultima sessió, de 15h a 20h a l’Aula Ambiental Bosc Turull.
El curs té una durada de 30 hores, amb 15 hores en línia, 5 hores presencials i 10 hores de treball autònom tutoritzat.
Programa
Sessió 1: Educació ambiental
Dimarts 16 de setembre
- Introducció a l’educació ambiental, la transició ecosocial, la sostenibilitat ambiental, social i econòmica.
- Conèixer les aportacions ecofeministes a la transició ecosocial.
- Com l’educació ambiental pot contribuir a aquesta transició?.
Sessió 2: Economia ecològica
Dijous 18 de setembre
- Introducció a l’economia ecològica i els conceptes de deute ecològic, decreixement, serveis ecosistèmics, aspectes ambientals en indicadors econòmics com el PIB, etc.).
- Presentació de l’Economia circular i l’Economia Social i Solidària com a nous models econòmics per a la transició eco social.
- Dissenyar una proposta a l’aula d’economia circular.
Sessió 3: Transició energètica
Dimarts 23 de setembre
- Conèixer la necessitat de dur a terme una transició energètica com a pas evident i inevitable per donar resposta al repte de l’emergència climàtica.
- Reflexionar sobre les dificultats, els reptes i les oportunitats que suposa aquest canvi de model energètic.
- Conèixer metodologies i recursos per utilitzar a l’aula per treballar la transició energètica i decreixement i formar a habitants d’un món que serà diferent a l’actual.
Sessió 4: Aigua
Dijous 25 de setembre
- Reflexionar sobre el valor de l’aigua dolça, de l’ús que se’n fa i dels conflictes que es donen arreu del planeta entorn aquest recurs natural i escàs.
- Reflexionar sobre l’augment de l’escassetat d’aquest recurs a conseqüència de l’escalfament global.
- Conèixer el concepte de la petjada hídrica i l’aigua virtual de béns i productes.
- Conèixer el paper de l’art com a eina de comunicació i sensibilització i treballar com visibilitzar de forma creativa l’aigua virtual que s’amaga darrere d’un producte o servei a l’aula.
Sessió 5: Justícia Global
Dimarts 30 de setembre
- Conèixer els impactes socioambientals de les cadenes de producció: indústria tèxtil, mòbils i petrolieres.
- Conèixer experiències a l’aula de projectes educatius que abordin la complexitat socioambiental d’algunes cadenes productives amb perspectiva de justícia global.
- Dissenyar una proposta educativa per abordar els efectes socioambientals de les cadenes tèxtils i tecnològiques.
Sessió 6: Agricultura i ramaderia
Dijous 2 d’octubre
- Reflexionar sobre els efectes socials i ambientals de la revolució verda i l’agroindústria: desaparició de la pagesia, pèrdua de la fertilitat del sòl, ús de l’aigua, pèrdua de biodiversitat.
- Conèixer formes de produir aliments més respectuoses amb les persones i el medi: l’agricultura ecològica i l’agroecologia.
- Compartir propostes de canvi des del nostre paper com a consumidores. Com podem portar als centres educatius l’educació agroambiental?.
Sessió 7: Recursos educatius
Dimecres 8 d’octubre
- Presentació de la proposta d’unitat didàctica/recurs educatiu de cada participant a la resta del grup.
- Preguntes i debat sobre els recursos presentats.
A càrrec de Anna Gia i Mercè Jané.
Llistat de ponents
- Mercè Jané – El Garrofer, sòcia de la SCEA.
- Anna Gia – L’Aresta Cooperativa Agroecològica.
- Charo Morán – Socia de la cooperativa Garua. Licenciada en Ciencias Biológicas, con una trayectoria laboral enfocada hacia la ecología, la educación ecológica y la formación de largo recorrido. Ha sido educadora en un centro de formación ambiental durante 20 años. En la actualidad es socia-trabajadora de la cooperativa Garúa y contratada en el departamento de educación ecosocial de Fuhem. Activista en Ecologistas en Acción, especialmente en temas de educación ecológica y consumo.
- Francesc Roma Millan – Llicenciat en Pedagogia i format en Teràpia Gestalt. Fundador del centre de formació professional per a joves amb grans discapacitats Pont del Dragó de l’Ajuntament de Barcelona Treballant durant quinze anys al Districte de Gràcia com a educador ambiental en projectes com l’Aula Ambiental Bosc Turull.
- Luis González Reyes – Doctor en Ciències Químiques, membre d’Ecologistes en Acció i integrant de la cooperativa Garúa i de FUHEM, on es dedica a la formació i la recerca en temes relacionats amb l’ecologisme i la pedagogia.
- Sergi Saladié – Geògraf, professor associat i investigador a la Universitat Rovira i Virgili (URV) i professional autònom especialitzat en plantejament territorial, paisatge i transició energètica.
- Jordi Marín – Professor d’Educació Secundària als Ports (País Valencià) i autor del llibre “Educar per al col·lapse. Reflexions des de l’aula” d’Onada edicions (2022).
- Sandra Tous Rodríguez – Graduada en dret i màster en advocacia. Amb experiència en educació ambiental i per a la justícia global. Actualment treballa com a tècnica de sensibilització i incidència política en la campanya “aigua un dret i no una mercaderia” de l’associació Enginyeria Sense Fronteres.
- Claudia Bosch – Politòloga per la UAB i màster en Desenvolupament Internacional per l’IBEI. És tècnica de projectes a SETEM Catalunya i responsable de la campanya Electrònica Justa. Prèviament, va altament implicada en el moviment per la justícia climàtica Rebel·lió o Extinció Barcelona.
- Alfons Pérez – és investigador i activista a l’Observatori del Deute en la Globalització. Ha passat els darrers anys treballant els impactes de la política energètica i climàtica de la Unió Europea a tercers països, la influència del capitalisme financer en el món de l’energia i les respostes des de entitats i moviments al Nord i el Sud Global.
- Felip Lorenzo – professor de ciències a l’Institut Ca n’Oriac de Sabadell, membre del grup EduglobalSTEM de l’ICE de la UAB i ambaixador STEAMcat del Vallès Occidental. Els últims anys amb eduglobalSTEM i juntament amb altres entitats hem intentat promoure l’educació per la justícia global en l’àmbit STEAM.
- German Llerena – Educador ambiental a l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i professor de la UAB. Va estudiar Biologia i el doctorat interuniversitari d’Educació Ambiental.
Avaluació
Es realitzarà una avaluació exhaustiva del curs, que inclourà els següents aspectes:
Avaluació inicial: Abans de començar el curs, es realitzarà un qüestionari en línia per a avaluar els coneixements previs dels participants (dins el formulari d’inscripció).
Avaluació de seguiment: Durant el curs, es recopilarà informació mitjançant qüestionaris formatius per avaluar el grau de satisfacció dels participants amb la formació. Aquesta avaluació de seguiment permetrà fer ajustos i millorar la qualitat del curs en temps real.
Avaluació final: Al final del curs, es realitzarà una avaluació per avaluar l’aprofitament de la formació. Aquesta avaluació tindrà en compte la participació activa dels participants, el seguiment de les sessions i les activitats pràctiques realitzades durant el curs.
A més, es farà un seguiment de l’assistència de cada participant a les sessions del curs. Això ajudarà a mesurar la implicació i compromís dels participants en la formació.
Pel que fa a l’avaluació conceptual de la formació, aquesta es basarà en el seguiment de les activitats pràctiques realitzades durant les sessions. A més, cada participant haurà d’elaborar i presentar una unitat didàctica o recurs educatiu per treballar la transició ecosocial a l’aula. Aquesta presentació es realitzarà durant l’última sessió del curs, i servirà com a indicador del nivell d’assimilació i aplicació dels continguts apresos.
Cost
Aquesta és una formació gratuïta i subvencionada pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, de la Generalitat de Catalunya.
És important destacar que aquesta formació és subvencionada, però la seva realització té un cost. Per això, us demanem el vostre compromís en participar activament al curs o en informar-nos amb antelació si no podeu assistir. Això ens permetrà oferir la plaça a una altra persona interessada en el cas que no pugueu assistir. Agraïm la vostra col·laboració en aquest aspecte.
Inscripció
Per a inscriure’t al curs, si us plau, omple el formulari adjunt i la teva plaça serà confirmada mitjançant un correu electrònic. Cal tenir en compte que les places són limitades a un màxim de 20 persones, i s’atorgaran per ordre d’inscripció fins que s’omplin totes les places. Donarem prioritat a les sòcies i socis de la SCEA.
