Categories: GeneralPublished On: 03/01/2025

Fòrum d’Educació Ambiental 2025

Els pròxims 28, 29 i 30 de març tindrà lloc a Lleida una nova edició del Fòrum d’Educació Ambiental! 
Enguany celebrem el Fòrum a terres lleidatanes, fugim de la centralitat de Barcelona i altres ciutats densament poblades que no representen totes les realitats. Trobar-nos a Lleida ens permetrà abordar quin paper juga la ruralitat en l’Educació Ambiental així com conèixer i fer valdre aquelles entitats, projectes i iniciatives s’estan duent a terme arreu del territori.
Volem que el Fòrum sigui un espai de trobada, reflexió i intercanvi entre una diversitat d’agents que interpel·lats per l’actual crisi ecosocial vulguin:
  • Reflexionar sobre com ens interpel·la el context d’emergència climàtica i ecològica i què necessitem per actuar i cuidar-nos.
  • Conèixer entitats o professionals de diferents disciplines amb qui potencialment establir aliances.
  • Conèixer projectes inspiradors des del treball comunitari.
  • Imaginar col·lectivament futurs (im)possibles.

Què hi trobaràs?

Durant el Fòrum d’Educació Ambiental de 2025, podreu gaudir de diferents espais en els tres dies:

Divendres tarda

  • Teatre Fòrum: “L’Educació Ambiental al territori: conflictes, dilemes i reptes”.  Amb la col·laboració i participació d’entitats i professionals ambientals i altres agents clau de les Terres de Ponent. Un espai cooperatiu teatral de dues hores de durada en el qual a través del cos, el debat i diferents exercicis grupals, reflexionarem sobre els principals reptes socioambientals al territori, les nostres experiències i alguns dilemes associats a l’educació ambiental. Una invitació a jugar, a reflexionar i aprendre tots i totes plegades, alhora que plantem les primeres llavors reflexives del Fòrum i compartim eines lúdiques de debat i aprenentatge comunitari. El taller no requereix experiència prèvia, només de predisposició a participar des de l’acció i/o l’escolta activa. A càrrec de la companyia NoMeOlvides.

Dissabte matí

  • Diàlegs de proximitat: “L’educació i la comunitat en defensa de la vida”. Espai participatiu d’intel·ligència col·lectiva sobre el paper dels educadors/es ambientals (i altres perfils professionals) en l’actual context de crisi ecosocial i les aliances clau per un canvi cultural a favor del planeta i les persones. Després de la projecció d’uns vídeos curts protagonitzats per persones vinculades a diferents àmbits i disciplines, plantegem un treball en grups on compartir reflexions i diferents enfocaments, per extreure’n idees clau. A càrrec de la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA).

Dissabte migdia

  • Aparador inspirador: “L’Altaveu de projectes singulars”. Espai per la visibilització de projectes i experiències inspiradores que abordin els 3 eixos: Educació, Comunitat i Vida. Una mostra d’accions educatives que tenen per objectiu promoure un canvi cultural i/o mobilitzar la ciutadania per actuar davant el context de crisi ecosocial. Un espai distès per visibilitzar diferents iniciatives, afavorint  la interactuació de manera espontània amb els i les assistents al Fòrum, que aniran passejant pels diferents projectes exposats.

Dissabte tarda

  • Taller participatiu: “Construcció d’escenaris de futur”. Ens imaginarem el món l’any 2045 des de diferents mirades (unes més utòpiques i esperançadores i d’altres més dures i pessimistes). Identificar la cronologia dels fets (2025-2045) per cadascun dels escenaris i preguntar-nos quin paper ha tingut l’educació ambiental en cadascun serà clau per inspirar possibles accions i imaginar futurs (im)possibles. A càrrec d’ECOHUB, accelerant transicions.

Dissabte vespre

  • Celebració i cohesió: “WE ARE ONE in Drum Circle”. A través de dinàmiques per portar-nos al moment present, aprofundim en la sincronització, la comunicació i l’escolta a través del cercle de percussió. Crearem  metàfores a partir de la múscia, per sincronitzar i connectar-nos en un entorn d’aprenentatge i experimentació a través dels nostres sentits. A càrrec de Music Training Lab.

Diumenge matí

  • Visites i sortides a projectes o iniciatives del territori.
    • Projecte de renaturalització urbana URBAN-NAT i Parc de la Mitjana (Lleida). Presentació projectes de renaturalizació, actuacions i visita al Parc. Durada: 2-3 hores. A càrrec de La Paeria, Ajuntament de Lleida.
    • Espais Naturals de Ponent, Secans de Lleida, Estany d’Ivars i Vila-Sana i Projecte Enciclopèdia Mural (Ivars d’Urgell). Visita guiada per l’entorn natural i exposició de recursos educatius. Durada: 1-2 hores. A càrrec de l’Associació Leader Ponent (Espais Naturals Ponent).
    • Espai Natural d’Utxesa i Tossal de Carrassumada (Utxesa i Torres del Segre). Visita a l’Espai Natural d’Utxesa, iniciant al Tossal de Carrassumada. Durada: 1-2 hores. A càrrec de l’Ajuntament Torres del Segre – Utxesa.
    • Reserva Natural de Mas de Melons i Secans i voltants (Castelldans, Les Garrigues). Visita al centre d’interpretació de la Reserva Natural de Mas de Melons i ruta pels voltants. Durada: 2-3 hores. A càrrec de Cooperativa Reboll.
    • Projecte Salvatge i visita a la Vall Major (Bovera). Visita a la Vall Major i del Projecte Salvatge, centrat en la recuperació d’oliverars centenaris, la producció d’oli ecològic i la conservació de la biodiversitat. Durada: 2-3 hores. Assoc. Salvatge, Agricultura i Biodiversitat.

 

Per què?

 “Educació, Comunitat i Vida” són els eixos que abordarem enguany:
EDUCACIÓ perquè davant l’actual context de crisi ecosocial cal promoure un canvi cultural.
  • L’educació en valors, des d’una perspectiva crítica, és un element clau per a l’acció i la defensa de la vida, dins i fora les aules.
  • L’EA ha d’abordar la complexitat del món que ens envolta i empoderar les persones perquè prenguin decisions més informades i actuïn individual i col·lectivament.
  • L’EA és també una eina de formació política, un repte social, un qüestionament del model socioeconòmic i per construir col·lectivament futurs possibles, justos i sostenibles.

COMUNITAT com a element essencial de la vida i la natura.

  • La diversitat de formes de vida a la terra se sustenta en les xarxes entre éssers vius, en les comunitats. Formem part de la natura.
  • Compartir, cooperar i treballar juntes i des de la diversitat ens permetrà arribar més lluny i ser comunitats més fortes i resilients.
  • Cal promoure accions viables que defensin el bé comú i integrin espais per cuidar-nos oberts a tothom.

VIDA perquè és el centre i lloc comú que cal defensar per un futur possible.

  • Defensar la vida és allò que perseguim des de l’educació ambiental però també des de moltes altres disciplines i perspectives (salut comunitària, economia social i solidària, justícia global, etc.).
  • Partim de la premissa que allò (economia, agricultura, turisme, alimentació, etc.) que no garanteix la vida (les persones, el territori, el planeta) no és sostenible.
  • Cal construir, fer valdre i interconnectar iniciatives pedagògiques i socioeconòmiques que defensin la vida en harmonia amb la natura.

Com ho farem?

  • Fomentarem diàlegs entre professionals diversos, vinculats o no a l’educació ambiental, entrellaçar conceptes, connectar amb l’essencial i comú.
  • Treballarem en petits grups i tallers de construcció col·lectiva.
  • Posarem intenció en la utilitat i continuïtat d’allò que abordem, amb la voluntat que el viscut ens serveixi d’una manera o altra.

Esperem veure’t a Lleida i compartir aquests tres dies!

Comparteix la notícia