L’Aparador SCEA: Destacant els millors projectes d’Educació Ambiental
L’Aparador SCEA és un espai dedicat a la promoció i visibilitat dels millors projectes d’educació ambiental dels nostres socis i sòcies. A través d’aquest espai, volem compartir iniciatives que compleixin amb els criteris de qualitat establerts, oferint-los un lloc destacat perquè el públic pugui conèixer-les i aprendre’n. A hores d’ara, ja comptem amb 10 emocionants iniciatives que podreu descobrir i explorar (enllaços disponibles a continuació).
Criteris de qualitat: la base de l’aparador SCEA
Els criteris de qualitat, inspirats en la guia Fora de Classe, són fonamentals en aquesta secció. Aquests criteris asseguren que els projectes presentats compleixin amb estàndards educatius ambientals essencials. Primerament, destaquem els diversos estàndards de qualitat i els seus corresponents criteris:
Estàndard 1: Missió Ambiental
Fomenta la cultura de la sostenibilitat, promou una visió transdisciplinària, aborda la complexitat de la situació inicial, avalua l’aprenentatge com una necessitat contínua i facilita l’aprenentatge personal i l’autoavaluació.
Estàndard 2: Alfabetització Ambiental
Utilitza continguts actuals i socialment rellevants, incorpora continguts transversals, estimula el pensament crític, està vinculat a la vida quotidiana dels participants, utilitza els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com a referència i promou la gestió de les emocions i l’afectivitat.
Estàndard 3: Desenvolupament d’Habilitats
Integra, relaciona i amplia el currículum, es centra en l’acció pràctica, fomenta el lligam afectiu amb el territori local, estimula la innovació i la creativitat, utilitza diverses tècniques i mètodes per adaptar-se a diferents realitats i grups, i empra estratègies participatives, de comunicació i d’actuació.
Estàndard 4: Comunicació i Col·laboració
Considera l’aprenentatge com un procés socialitzador i democràtic, promou la col·laboració mitjançant aliances amb agents educatius i comparteix els aprenentatges amb la comunitat.
Descobreix els nostres projectes destacats
A través d’aquests estàndards i criteris, aspirem a inspirar-vos i proporcionar una oportunitat d’aprenentatge en l’àmbit de l’educació ambiental. Descobriu els projectes que considerem referents i fiqueu-vos al dia de les últimes iniciatives que fan una diferència positiva en el sector:
- La Vida dels Jocs i les Joguines i Joves TransformadorESS – Espai Ambiental Cooperativa
Aquest projecte busca conscienciar infants, famílies i joves sobre el canvi en els hàbits de consum de jocs i joguines, promoure alternatives responsables i reforçar els llaços dels joves amb les opcions i comerços locals. A través de sessions participatives en entorns educatius i d’oci, els joves aprenen sobre consum responsable i identifiquen alternatives locals, utilitzant els recursos generats per educar a les famílies i desenvolupar iniciatives com mercats o intercanvis de joguines, amb suport en línia i xarxes socials.
- Cuques, On Sou? – MEL Educació Ambiental
L’objectiu del projecte és promoure la conservació de la biodiversitat a Catalunya, especialment les espècies d’insectes amenaçades que figuren al “Catàleg de la fauna salvatge autòctona amenaçada”. Aquesta iniciativa inclou la creació d’un conte il·lustrat, material educatiu i un projecte d’Aprenentatge-Servei que involucra joves en l’explicació del conte a alumnes de primària, destacant la importància de l’alfabetització ambiental i el pensament crític sobre les qüestions ambientals locals i globals.
Iniciativa enfocada en la divulgació del patrimoni marí i costaner de la Xarxa Natura 2000 a Catalunya dins un context europeu de conservació. Ofereix recursos com guies de camp, xerrades al litoral, materials digitals com mapes i vídeos en 360°, i promou la participació ciutadana a través d’accions de ciència ciutadana i jornades participatives.
- SOSPYR-biodiversitat i canvi climàtic als Pirineus – Associació Centre d’Educació Ambiental Alt Ter
El projecte busca sensibilitzar sobre l’impacte del canvi climàtic en la biodiversitat dels Pirineus i fomentar actituds per a la seva mitigació i adaptació. Aquesta sensibilització es realitza mitjançant dinàmiques diverses com conta-contes, jocs i exposicions, destinades a públics variats com escolars, famílies i el públic general.
- Simbiosi: pacients que cuiden els boscos, boscos que cuiden els pacients – Agrupació Naturalista i Ecologista de la Garrotxa
El projecte busca promoure la relació entre la salut i la natura, alhora que consciencia sobre la protecció dels hàbitats forestals importants per a la biodiversitat i la coexistència harmoniosa entre humans i la natura, mitjançant exposicions, plantacions d’arbres i la implicació de pacients en activitats de manteniment forestal en col·laboració amb l’Hospital d’Olot.
- Programa Lleida en Viu – Ajuntament de Lleida
El projecte té com a objectiu proporcionar guiatge i interpretació dels aspectes ambientals rellevants de Lleida als centres educatius i altres col·lectius. Això es realitza mitjançant observació sensorial, promoció de la reflexió i la resposta a preguntes, tallers pràctics i activitats lúdiques, especialment dirigides a grups escolars, amb visites a diversos llocs d’interès ambiental relacionats amb el currículum escolar i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
- Desperta, Art i Natura – Associació Animal Latitude
Amb l’objectiu de connectar les persones amb la natura mitjançant activitats artístiques, el projecte fomenta la creativitat i l’equilibri físic i mental, a més de promoure la consciència ambiental a través de l’aprenentatge compartit amb experts en biodiversitat. Aquesta iniciativa pràctica i col·laborativa impulsa la creació artística inspirada en la natura i ofereix una experiència enriquidora dins de l’entorn natural.
- Servei comunitari: BiciCívic – Erosió no! – Escola de Natura del Corredor
El servei busca identificar i mitigar les zones afectades per l’erosió degut al trànsit de bicicletes en pendents naturals, tot promocionant la consciència ambiental entre els usuaris. A través d’una combinació d’educació en l’aula i treball de camp, els estudiants localitzen, descriuen i adopten mesures de conservació en les zones erosionades, culminant amb la comunicació de les seves troballes i accions a la comunitat.
- Acciona’t pels ecosistemes aquàtics continentals – Associació La Sorellona
La iniciativa millora la capacitació del professorat per promoure la consciència sobre els ecosistemes aquàtics continentals i protegir-ne la fauna amenaçada, així com valorar l’entorn natural local dels centres educatius. Aquest servei comunitari implica l’estudi, conservació i millora dels ambients aquàtics propers als instituts, amb l’assessorament de tècnics especialitzats i la prioritat de les preferències dels estudiants.
Les iniciatives i el futur test de qualitat d’Educació Ambiental
En els propers mesos, totes aquestes iniciatives ocuparan un lloc rellevant en diversos àmbits de difusió de la nostra organització, permetent-vos seguir de prop la seva evolució. A més, destaquem que aquestes iniciatives contribuiran significativament a la creació i consolidació d’un test de qualitat d’Educació Ambiental en línia, basat en el llibre “Fora de Classe,” que té l’ambició de convertir-se en una eina essencial i accessible per a tot el sector. Amb aquest pas, esperem que “Fora de Classe” no només sigui una referència teòrica, sinó també una eina pràctica per a tothom que vulgui dur a terme projectes o iniciatives d’educació ambiental.
Si teniu interès en obtenir més informació sobre qualsevol de les iniciatives que hem presentat o desitgeu conèixer més detalls sobre el futur test de qualitat, us convidem a posar-vos en contacte directament amb nosaltres escrivint a l’entitat. Estarem encantats de respondre a les vostres preguntes i de compartir més informació amb vosaltres.