Quarta edició del curs: “L’educació ambiental com a eina de transició ecosocial”
Des de la SCEA oferim, per quart any consecutiu, una acció formativa dirigida al professorat de secundària i professionals de l’educació ambiental amb els següents objectius:
- abordar la transició ecosocial des de l’educació ambiental
- incorporar les dimensions socioeconòmiques a l’anàlisi de la crisi ambiental
- reflexionar sobre el paper de l’educació ambiental en un context d’emergència climàtica
- conèixer casos i conflictes d’injustícia socioambiental i possibles alternatives
- compartir coneixement i experiències entre els/les participants
- conèixer eines adreçades al professorat per sensibilitzar a l’alumnat dels conflictes socioambientals i promoure canvis en les seves accions quotidianes
La formació comença l’1 de juliol i acabarà el 23 de juliol. El curs té 7 sessions, 6 d’elles en format online i 1, la darrera, en format presencial. L’horari de les sessions online serà de 15:30h a 18h i l’ultima sessió, de 15h a 20h a l’Aula Ambiental Bosc Turull.
El curs té una durada de 30 hores, amb 15 hores en línia, 5 hores presencials i 10 hores de treball autònom tutoritzat.
Programa
Sessió 1: Educació ambiental
Dimarts 1 de juliol
- Introducció a l’educació ambiental, la transició ecosocial, la sostenibilitat ambiental, social i econòmica.
- Conèixer les aportacions ecofeministes a la transició ecosocial.
- Com l’educació ambiental pot contribuir a aquesta transició?.
Sessió 2: Economia ecològica
Dijous 3 de juliol
- Introducció a l’economia ecològica i els conceptes de deute ecològic, decreixement, serveis ecosistèmics, aspectes ambientals en indicadors econòmics com el PIB, etc.).
- Presentació de l’Economia circular i l’Economia Social i Solidària com a nous models econòmics per a la transició eco social.
- Dissenyar una proposta a l’aula d’economia circular.
Sessió 3: Transició energètica
Dimarts 8 de juliol
- Conèixer la necessitat de dur a terme una transició energètica com a pas evident i inevitable per donar resposta al repte de l’emergència climàtica.
- Reflexionar sobre les dificultats, els reptes i les oportunitats que suposa aquest canvi de model energètic.
- Conèixer metodologies i recursos per utilitzar a l’aula per treballar la transició energètica i decreixement i formar a habitants d’un món que serà diferent a l’actual.
Sessió 4: Aigua
Dijous 10 de juliol
- Reflexionar sobre el valor de l’aigua dolça, de l’ús que se’n fa i dels conflictes que es donen arreu del planeta entorn aquest recurs natural i escàs.
- Reflexionar sobre l’augment de l’escassetat d’aquest recurs a conseqüència de l’escalfament global.
- Conèixer el concepte de la petjada hídrica i l’aigua virtual de béns i productes.
- Conèixer el paper de l’art com a eina de comunicació i sensibilització i treballar com visibilitzar de forma creativa l’aigua virtual que s’amaga darrere d’un producte o servei a l’aula.
Sessió 5: Justícia Global
Dimarts 15 de juliol
- Conèixer els impactes socioambientals de les cadenes de producció: indústria tèxtil, mòbils i petrolieres.
- Conèixer experiències a l’aula de projectes educatius que abordin la complexitat socioambiental d’algunes cadenes productives amb perspectiva de justícia global.
- Dissenyar una proposta educativa per abordar els efectes socioambientals de les cadenes tèxtils i tecnològiques.
Sessió 6: Agricultura i ramaderia
Dijous 17 de juliol
- Reflexionar sobre els efectes socials i ambientals de la revolució verda i l’agroindústria: desaparició de la pagesia, pèrdua de la fertilitat del sòl, ús de l’aigua, pèrdua de biodiversitat.
- Conèixer formes de produir aliments més respectuoses amb les persones i el medi: l’agricultura ecològica i l’agroecologia.
- Compartir propostes de canvi des del nostre paper com a consumidores. Com podem portar als centres educatius l’educació agroambiental?.
Sessió 7: Recursos educatius
Dimecres 23 de juliol
- Presentació de la proposta d’unitat didàctica/recurs educatiu de cada participant a la resta del grup.
- Preguntes i debat sobre els recursos presentats.
A càrrec de Anna Gia i Mercè Jané.
Llistat de ponents
Pendent de confirmació.
Avaluació
Es realitzarà una avaluació exhaustiva del curs, que inclourà els següents aspectes:
Avaluació inicial: Abans de començar el curs, es realitzarà un qüestionari en línia per a avaluar els coneixements previs dels participants (dins el formulari d’inscripció).
Avaluació de seguiment: Durant el curs, es recopilarà informació mitjançant qüestionaris formatius per avaluar el grau de satisfacció dels participants amb la formació. Aquesta avaluació de seguiment permetrà fer ajustos i millorar la qualitat del curs en temps real.
Avaluació final: Al final del curs, es realitzarà una avaluació per avaluar l’aprofitament de la formació. Aquesta avaluació tindrà en compte la participació activa dels participants, el seguiment de les sessions i les activitats pràctiques realitzades durant el curs.
A més, es farà un seguiment de l’assistència de cada participant a les sessions del curs. Això ajudarà a mesurar la implicació i compromís dels participants en la formació.
Pel que fa a l’avaluació conceptual de la formació, aquesta es basarà en el seguiment de les activitats pràctiques realitzades durant les sessions. A més, cada participant haurà d’elaborar i presentar una unitat didàctica o recurs educatiu per treballar la transició ecosocial a l’aula. Aquesta presentació es realitzarà durant l’última sessió del curs, i servirà com a indicador del nivell d’assimilació i aplicació dels continguts apresos.
Cost
Aquesta és una formació subvencionada pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, de la Generalitat de Catalunya, però amb un cost de 30 euros per socis/sòcies i 35 no socis/sòcies.
És important destacar que aquesta formació és subvencionada, però la seva realització té un cost. Per això, us demanem el vostre compromís en participar activament al curs o en informar-nos amb antelació si no podeu assistir. Això ens permetrà oferir la plaça a una altra persona interessada en el cas que no pugueu assistir. Agraïm la vostra col·laboració en aquest aspecte.
Inscripció
Per a inscriure’t al curs, si us plau, omple el formulari adjunt i la teva plaça serà confirmada mitjançant un correu electrònic. Cal tenir en compte que les places són limitades a un màxim de 20 persones, i s’atorgaran per ordre d’inscripció fins que s’omplin totes les places. Donarem prioritat a les sòcies i socis de la SCEA.
