Recursos per a l’educació ambiental – Febrer 2025
En el mes de febrer compartim diferents recursos per a l’educació ambiental.
Disponibles a través de la SDEA:
- Pajares, M. ; Bayona, L. (2024). Bla-bla-bla: el mite del capitalisme ecològic
Aquest llibre esmicola els mites del capitalisme ecològic i del creixement sostenible junt amb altres mentides del greenwashing empresarial com la neutralització d’emissions o el zero-net. Pel camí, dibuixa alternatives per pal·liar la crisi climàtica i garantir el futur del nostre planeta. - Torrent Aixa, M. (2024). Energies renovables: una immersió ràpida
Publicació que té per objectiu aproximar les energies renovables a la ciutadania, explicar-ne les diverses fonts i donar pistes sobre com implantar-les a casa per esdevenir, també nosaltres, part activa d’aquesta transició energètica per un model de desenvolupament més sostenible. - Lacerda, V. ; O’Toole. I. (2018). CO₂: segunda oportunidad
Joc de taula per treballar el paper de les energies renovables com a fre a la contaminació. Possibilitat de jugar en mode cooperatiu o competitiu. Pensat per partides d’1 a 4 jugadors/es de 120 minuts de durada. A partir de 14 anys. - Mascarell, A. (2023). Joc de memòria dels ocells de Catalunya
Joc de taula per conèixer de manera divertida la diversitat d’ocells de casa nostra. Consta de 30 espècies diferents i d’un llibret amb descripcions de cada au. Creat en català i castellà. Per a partides de 2 a 6 jugadors/es de 20 minuts de durada. A partir dels 4 anys.
Recomanacions des del CENEAM:
- Nova guia de recursos. El 26 de gener, Dia Internacional de l’Educació Ambiental, ens convida a reflexionar sobre la importància d’aprendre a conviure en harmonia amb el nostre entorn. En el Centre Nacional d’Educació Ambiental (CENEAM), estem compromesos amb la difusió d’eines i coneixements que promoguin una ciutadania més conscient, responsable i activa enfront dels desafiaments ambientals que enfronta el nostre planeta.
En aquesta guia, emmarcada en el Pla d’Acció d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat (PAEAS), trobaràs una selecció de recursos pràctics i pedagògics dissenyats per a fer costat a educadors, organitzacions i comunitats en la seva labor de sensibilització i educació ambiental. El nostre objectiu és proporcionar materials que inspirin i fomentin accions sostenibles, promovent una connexió més profunda entre les persones i la naturalesa.Els recursos, generalment disponibles en Internet, es poden consultar també en el Centre de Documentació del CENEAM o sota licitar-los en préstec. La xarxa RECIDA, Xarxa de Centres d’Informació i Documentació Ambiental ens servirà de suport en cas de no disposar d’ells.
En commemorar aquesta data, reafirmem el nostre compromís amb l’educació ambiental com a pilar fonamental per a la construcció d’un futur més just i sostenible. Et convidem a explorar aquesta guia i unir-te als esforços globals per a cuidar i preservar el medi ambient
Els de sempre:
Recursos per a l’Educació Ambiental des del Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA):
- Llibres i revistes. Part del fons del servei de documentació està format per assajos, guies, llibres infantils i juvenils, materials didàctics i revistes centrades en temàtica ambiental (ex.: consum responsable, educació ambiental, ecologia, qualitat ambiental, biodiversitat, energia, aigua, residus, agricultura, horticultura, mobilitat, construcció, etc.).
- Maletes pedagògiques. El servei disposa de diferents maletes per tractar temàtiques com ara el canvi climàtic, l’alimentació sostenible, la qualitat de l’aire i la mobilitat, diferents tipologies d’energia, i altres. Cada maleta conté materials i recursos que estan adaptats per poder treballar les activitats a diferents nivells educatius. El préstec de les maletes pedagògiques és gratuït i té una durada de 15 dies (prorrogables si no hi ha cap altra reserva), incloent-hi el dia de recollida i el de retorn.
- Aparells de mesura. Per a dur a terme pràctiques d’aprenentatge al centre educatiu i a les organitzacions en el marc del desenvolupament d’eixos transversals com la contaminació acústica, la contaminació de l’aire i l’energia.
- Jocs de taula i kits educatius. L’SDEA disposa d’una col·lecció de jocs sobre temàtiques diverses i un conjunt de titelles de diferents aliments.
- Jocs de gran format. són uns recursos nous que disposa l’SDEA des de mitjans de 2024.
Aparador de recursos educatius del servei de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya
L’espai proporciona més de 200 recursos perquè docents i educadors/es ambientals disposin de material divers per poder treballar les temàtiques ambientals dins i fora de l’aula.
Eina de descobriment de la documentació analògica o digital gestionada pel SEDAC i les biblioteques departamentals de l’Ajuntament de Barcelona i on podeu trobar altres recursos per a la vostra activitat.
Si ens voleu fer arribar informació sobre recursos educatius, envieu un correu a la secretaria tècnica de la SCEA: scea@scea.cat
