Un gegant de pedra presidint un paratge ple de poesia, una cova on s’amagava Serrallonga, un salt d’aigua tropical, frondosos boscos esquitxats de rocs i molsa… A les Guilleries ens esperen racons de faula i històries de bandolers, un lloc per a perdre’s!
Aquesta ruta familiar transita per alguns dels paisatges més evocadors i espectaculars del massís de les Guilleries, que ens transportaran a un passat on el mític bandoler Serrallonga s’escapolia per aquestes valls. Quines plantes oferien aquests boscos a aquest personatge de la història de Catalunya? Amb quins animals es devia trobar?
El primer tram de la ruta transita per un corriol tan estret que les alzines i roures gairebé ens abracen. Quan el camí s’apropa fins a la riera, l’aigua que s’esmuny entre els grans còdols trencant el silenci del paratge.
Després d’una estona de terreny irregular arribem a un revolt de la riera on s’aixeca la majestuosa Roca Foradada, una fita en el paisatge del recorregut. Aquesta colossal mola de pedra granítica va convertir aquest bell paratge en un lloc de peregrinació pels estiuejants de Sant Hilari, tal com testimonien les postals de principis del segle XX. Just al costat d’aquesta roca trobem una petita cova, popularment coneguda com la “cova d’en Serrallonga”.
En aquest punt, abandonarem momentàniament la ruta per apropar-nos a un mirador amb magnífiques vistes de l’Esquei de la Coma (penyal clivellat i cantellut que emergeix entre els boscos). Potser el va utilitzar Serrallonga com a punt de vigilància…?
A la segona meitat de l’excursió encara queden dos punts d’interès: el Saltant Gros de Mas Clavé (una cascada espectacular amb uns 15 metres d’alçada) i un monumental castanyer.
Endinseu-vos amb nosaltres al cor més salvatge de les Guilleries!

